Constructia casei – etapa autorizatiilor: Proiect Plan urbanistic Zonal PUZ pentru trecerea in intravilan (II)

Dupa ce am acoperit in textul anterior cateva chestiuni generale privind proiectul PUZ pentru trecerea unui teren in intravilan, in acest text vom detalia pasii de facut, si costul acestora, impreuna cu timeline-ul nostru (acesta va fi orientativ, depinde doarte mult de autoritatile locale si de viteza lor).

Mai jos sunt pasii principali, apoi costul total si comparatia cu ce bugetasem initial.

Primul pas – obtinerea unui certificat de urbanism

Certificatul de urbanism a fost mereu pentru noi o chestie necunoscuta; cu ocazia asta am aflat ce este, si cat de util poate sa fie.

Acest certificat este un document emis de primarie/Consiliul Judetean (in cazul nostru CJ, pentru ca primaria din sat nu are personal pt urbanism) care indica statutul unui imobil, si documentele necesare pentru un anumit scop. Atunci cand depuneti cererea pentru emiterea unui Certificat de Urbanism, trebuie sa mentionati scopul acestuia. In cazul nostru, a fost emis in scopul introducerii in intravilan a terenului. Va trebui sa cerem si sa primim un alt certificat de urbanism inainte de a depune actele pentru autorizatia de constructie.

Am depus cererea pentru certificatul de urbanism la Consiliul Judetean, taxa a fost 35 de RON. A durat un pic peste 2 saptamani sa il primim. Termenul oficial este de 30 de zile.

Pasul 2 – obtinerea unui aviz de initiere proiect Plan urbanistic Zonal PUZ + avize pt PUZ

Inainte de a depune proiectul de PUZ propriu zis, trebuie sa obtineti de la autoritatile locale acest aviz de initiere – practic, acesta va da dreptul sa depuneti apoi proiectul dvs. PUZ.

Documentatia pentru aviz este destul de similara cu cea pentru PUZ, si va fi intocmita tot de arhitectul urbanist (pe care ar trebui deja sa il fi contractat inca dupa obtinerea certificatului de urbanism).

Pentru documentatie, este nevoie de un mic dosar topografic; arhitectul are nevoie de masuratorile si planurile topografice pentru a intocmi dosarul si proiectul. De obicei, arhitectii recomanda topografi cu care lucreaza (acesta a fost cazul nostru), dar nu cred ca este o regula. Topograful va trebui sa vina pe teren, sa faca masuratorile, apoi sa depuna documentatia topografica pentru avizare la Oficiul Cadastral. Veti avea de platit atat serviciile topografului, cat si avizul de la Cadastru.

Mai este nevoie si de studiu geotehnic – nu toate lumea il face la fata locului 🙂 dar exista in dosar, daca are arhitectul un contact relevant.

Pasul 3 – Completarea dosarului PUZ si depunerea lui 

In acest timp, arhitectul poate incepe sa lucreze la proiect. Va trebui sa ii explicati unde pe teren doriti sa construiti si cat de mare este construtia (amprenta la sol, inaltimea), asta daca nu lucreaza el deja la proiectul casei dvs. Noi lucram cu alt arhitect pentru proiect, acela nu este urbanist.

Am reusit sa ne miscam repede in gasirea arhitectului urbanist si a topografului, la 3 zile dupa emiterea certificatului de urbanism i-am contractat pe amandoi. Ar fi fost si mai bine sa avem aceste chestiuni rezolvate in avans, inclusiv masuratoarea topografica facuta deja. De la primul contact cu arhitectul pana la discutia despre unde vor fi asezate constructiile pe teren au trecut cam 2 saptamani.

Am depus dosarul constand in piese scrise – o cerere de aviz + descrierea proiectului si localizarea – si piese desenate – incadrarea constructiei in teren – la aproape o luna dupa ce am primit certificatul de urbanism. Pentru a castiga timp, am depus in acelasi timp dosarul la Consiliul Judetean pentru avizul de initiere, dar si la Ministerul Mediului, si la Agentia Nationala pentru Imbunatatiri Funciare ANIF – acestea doua, pentru PUZ. Practic am presupus ca primim avizul de initiere – l-am si primit, dupa o saptamana. De la ANIF am primit avizul pe loc.

O saptamana mai tarziu, am depus un dosar la Ministerul Culturii, care de asemenea trebuie sa isi dea OK-ul  pe PUZ, si la furnizorul de electricitate local, care trebuie sa confirme ca se poate construi pe teren.

Dupa strangerea acestor avize de la institutiile cu pricina, le includem in dosarul PUZ pe care il depunem la Consiliul Judetean.

Avizul de la Ministerul Mediului a venit cel mai greu, a durat cam o luna de la depunerea documentelor. De la furnizorul de electricitate avizul necesar dosarului PUZ a venit cam in 10 zile. De la Ministerul Culturii, trebuia sa dureze cam o saptamana, insa persoana responsabila avea cateva zile de concediu, a durat un pic mai mult. Au fost ceva drumuri de facut…. Termenele oficiale sunt mult mai lungi (la majoritatea 30 de zile), insa in realitate dureaza ceva mai putin. Este foarte important sa primiti de la fiecare din aceste institutii un termen realist (nu cel standard), pentru asta va trebui sa vorbiti frumos la ghiseu 🙂 In mod ideal, sa primiti si o persoana de contact si un numar de telefon la ca sa sunati atunci cand trece perioada de asteptare. Altfel veti face si mai multe drumuri pe la ghisee.

Am avut dosarul PUZ gata la aproximativ doua luni dupa ce am contractat arhitectul urbanist. Nu am reusit sa depunem in timp util pentru a prinde sesiunea unica lunara (!) de la Consiliul Judetean, asa ca am mai pierdut o luna… A fost avizat PUZ-ul pe 20 luna urmatoare.

Pasul 4 – Asteptarea avizului local si a actualizarii statutului terenului 

Din pacate OK-ul Consiliului Judetean nu a fost ultimul pas. Dosarul a mers si la Consiliul Local, care, surpriza 🙂 are o singura sesiune lunara in care discuta si avizeaza astfel de proiecte. A mai durat si aici aproximativ o luna. Dupa OK-ul final de la Consiliul Local, am depus prin intermediul unui inginer topograf un (alt) dosar la Oficiul de Cadastru pentru a actualiza statutul terenului, respectiv ca acum face parte din intravilanul localitatii. Aceasta ultima operatiune de actualizare (si perioada de asteptare) a durat 3 saptamani.

La final, am depus din nou o cerere pentru un nou certificat de urbanism, de data aceasta de la Consiliul Local. Acest certificat include informatii despre terenul acum intravilan, in vederea obtinerii autorizatiei de constructie. Este necesar si la intocmirea proiectului tehnic de casa, arhitectul proiectant trebuie sa inregistreze proiectul impreuna cu numarul certificatului de urbanism. Pentru a evita o noua perioada de asteptare, e bine sa aveti proiectul gata in cele mai mici detalii, si cand aveti acest certificat sa puneti deja rotile in miscare. Mai sunt inca drumuri de facut….

Concluzia: a durat 5 luni din momentul in care am angajat arhitectul urbanist pt proiectul PUZ si pana cand terenul nostru a devenit oficial intravilan. 

Vedeti mai jos cat a costat.

Costuri (valide in primavara 2017):

Taxa cerere certificat de urbanism – 35 RON

Intocmire dosare aviz initiere, diverse avize, proiect PUZ de catre arhitect urbanist – 7000 RON

Masurare topografica – 550 RON

Taxa Oficiu Cadastru – 330 RON

Studiu geotehnic – 700 RON

Taxa ridicare aviz de initiere – 100 RON

Taxa aviz Ministerul Mediului – 500 RON

Anunt ziar PUZ – 60 RON

Taxa aviz Agentia Nationala pentru Imbunatatiri Funciare ANIF – 565 RON

Aviz Ministerul Culturii – gratis

Aviz furnizor electricitate – gratis

Actualizare status teren la Oficiul de Cadastru – 300 RON

Taxa Certificat de Urbanism nou – RON 20

Total –> 10,160 de RON

Cu 75% mai mult decat estimasem pentru toate autorizatiile si avizele…

 

In episodul viitor, puteti citi despre documentele necesare si procesul pentru obtinerea Autorizatiei de Constructie.

Puteti citi aici partea 1 a proiectului PUZ, cum alegem arhitectul si alte consideratii importante. 

Constructia casei – etapa autorizatiilor: Proiect Plan Urbanistic Zonal pentru trecere in intravilan (I)

Constructia casei in regie proprie. Tot ce trebuie sa stii

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *