Constructia casei – documente necesare si obtinerea Autorizatiei de Constructie + conectarea la utilitati

Am povestit in textele anterioare cat a durat, ce pasi am facut si cat a costat sa trecem un teren din extravilan in intravilan, ca sa ne putem construi o casa. Gasiti aici textele anterioare. 

In acest episod, trecem la ultima etapa administrativa – obtinerea autorizatiei de constructie & conectarea la utilitati.

Dosarul pentru autorizatia de constructie

Dosarul cu acte pentru depunerea autorizatiei de constructie a avut nevoie de urmatoarele documente:

1.     Dosar cadastral – care va evidentia statutul terenului, daca se poate sau nu construi pe el. Pentru noi, a fost al doilea astfel de dosar, dupa cel de care am avut la nevoie la modificarea PUZ-ului. Noul dosar include si noul statut al terenului – intravilan. Dosarul a fost creat de un inginer specializat in cadastru/o firma de cadastru si intabulare, si a inclus si cateva din schitele create de arhitect si inginerul proiectant, si un extras de carte funciara. Firma de cadastru tine de obicei legatura cu Biroul de Cadastru si Publicitate Imobiliara local (la noi a fost din cel mai apropiat oras), care emite documentul final si inscrie proprietatea in cartea funciara.

2.     Proiectul casei – arhitectura, fundatie si instalatii. Arhitectul/inginerul construtor vor avea nevoie nu doar e viziunea voastra si ideile pe care doriti sa le incorporati in proiect, dar si de planul cadastral al terenului + cum si unde doriti sa fie pozitionata casa. Va mai fi nevoie si de ultimul certificate de urbanism (emis dup ace s-a schmbat incadrarea terenului prin noul PUZ, daca este cazul, si dupa ce ati primit documentele de la Biroul de Cadastru si Publicitate Imobiliara). Proiectantul casei va va oferi si sfaturi pentru pozitionare, unele ce tin de puncte cardinale (cum e mai bine sa orientezi camerele, de exemplu), altele ce tin de legislatie (la cati metri de gardul vecinului poti construi). Noi am avut noroc ca avem un inginer constructor in famillie, acesta lucreaza cu un arhitect si impreuna au creat proiectul dupa specificatiile noastre. A durat cateva saptamani, insa am facut proiectul cu mult timp inainte sa finalizam etapa PUZ, asa ca am avut toate documentele la timp.

Proiectul a inclus la randul lui urmatoarele:

a.     Plan de incadrare in zona

b.     Plan de amplasament

c.     Plan parter (noi avem doar casa cu parter)

d.     Sectiuni

e.     Fatade

f.      Plan si detalii fundatii

g.     Dovada de luare in evidenta a proiectului de arhitectura

Acest dosar a ramas la noi dupa aprobarea primariei/consiliului local, cu stampila Vizat spre neschimbare. Daca, proiectul de constructie este complex, si in special pentri cele amplasate in oras, va fi nevoie si de documentatie mai complexa pentru executie (la noi a fost sumarizata, casa noastra fiind din lemn, in executie proprie). Multe primarii regionale nu cer si acest element din documentatie.

3.     Aviz de la Agentia pentru Protecția Mediului, care certifica faptul ca proiectul nu are impact asupra mediului si nu se afla intr-o arie naturala protejata. Pentru a otbine acest document, a trebuit sa depunem un dosar cu amplasamentul casei si cateva copii din dosarul de proiect

4.     Aviz de amplasament favorabil de la compania care administreaza reteaua de electricitate din zona (care este diferita de furnizor; la noi, de exemplu, furnizorul este EON, in timp ce compania care administreaza si extinde reteaua este Delgaz Grid – fac parte din acelasi grup). Pentru a primi avizul de amplasament, trebuie depus un dosar destul de consistent, care sa contina in majoritate copii de pe documebtele din proiectul casei, inclusiv amplasament, care trebuie stamplate si de primarie/consiliu (autoritatea care va emite apoi autorizatia de constructie). Am primit acest aviz in aproximativ doua saptamani dupe ce am depus cererea. Daca, construiti intr-o zona noua si nu aveti inca o adresa cu numar de casa, va trebui sa obtineti de la primarie o adeverinta cu adresa complete, si sa o depuneti si pe aceasta la dosarul pentru avizul de amplasament retea electrica. Daca locuiti intr-o zona cu gaze natural, va trebui sa primiti un aviz de amplasament similar si din partea companiei de gaze.

Durata

Din momentul in care am primit noul certificat de urbanism (cu terenul aflat acum in intravilan) si pana am primit autorizatia de constructie a trecut o luna si jumatate.  Majoritatea perioadei am asteptat sa primim avizele de la mediu si de la adimistratorul retelei electrice. Fiindca am construit o casa la sat, emiterea autorizatiei de constructie in sine nu a durat atat demult cat ne-am asteptat, cel mult doua saptamani.

Autorizatia de constructie este valabila 24 de luni, timp in care casa ar trebui sa fie gata. La noi a fost gata mult mai repede, am construit casa pe structura de lemn, in regim propriu.

A durat cam 6 luni de cand am inceput tot procesul de trecere a terenului in intravilan si pana am obtinut autorizatia de constructie. Ne-am fi dorit si ne-am straduit sa se intample mai repede, dar nu a fost posibil. Probabil ca la oras, unde incarcarea autoritatilor este mai mare, poate dura si mai mult. Insa e posibil ca in unele cazuri, documentele care necesita sedinte de consiliu local, de exemplu, sa fie emise mai repede, daca aceste sedinte se intampla mai des de o data pe luna.

Conectarea la utilitati

Bransament apa si canalizare

Dupa ce primiti autorizatia de constructie, va puteti deja conecta la utilitatile de care aveti nevoie pentru santier. Complexitate si costurile acestor conexiuni depind de distanta intre casa dvs si cel mai apropiat punct de racord. Casa noastra se afla la 170 de metri de strada, de aceea costurile au fost mai mari.

Pentru a va conecta la reteaua de canalizare si apa curenta, veti avea nevoie de un mini proiect si de o noua autorizatie de construire. Noul mini proiect trebuie facut de o companie specializata (de obicei autoritatile locale lucreaza cu 1-2 furnizori din zona si ii recomanda pe acestia), iar dosarul sau are nevoie de un nou certificat de urbanism (am fi putut sa mentionam pe certificatul obtinut pentru autorizatia de constructiei a casei ca ne dorim sa fie valid si pentru bransament). Am primit autorizatia pentru bransament apa si canalizare cam la 5 zile dupa ce am luat noul certificat de urbanism pentru aceasta. Aveam deja mini proiectul facut (ii spunem mini proiect dar dosarul de la proiectant a avut 12 pagini), acesta nu a durat mult pentru ca era relativ standard, inginerul proiectant a completat doar cateva chestiuni specifice. Racordul la reteaua de canalizare a avut dosar separat, tot peste 10 pagini, facut de aceeasi firma ca si cel pentru bransament la apa.

Conectarea la reteaua electrica

Conectarea santierului la reteaua electrica, cost si durata, vor depinde foarte mult de pozitionarea proprietatii fata de reteaua de electricitate. Veti avea nevoie de un proiect de bransament realizat de o firma specializata care este autorizata de compania care administreaza reteaua electrica din zona. De obicei, ei sunt si cei care tin legatura cu administratorul retelei. Ei propun o solutie de racordare si un cost, administratorul retelei il aproba – aviz bransament – si aceeasi firma care a facut proiectul realizeaza si bransamentul propriu zis. Dupa finalizarea lucrarii, administratorul retelei va instala contorul. La noi, solutia de bransament a fost conectarea cu cablu subteran la un stalp deja existent, si firida cu contorul amplasate la strada, nu langa viitoarea constructie. Daca stalpul la care va legati este amplasat pe proprietatea altcuiva (un vecin), va fi nevoie de acordul acestuia, la notar.

La finalul acestor operatiuni, am avut electricitate si un contract de furnizare electricitate pentru santier. A durat in jur de 3 luni cu totu cu intarzieri cauzate de firma care a executat proiectul de bransament. Mai tarziu, contractul poate fi foarte usor modificat in contract de furnizare electricitate pentru uz casnic.

 

Costuri (valide in vara 2017)

Taxa dosar cadastral – 100 RON

Proiectare, dosar casa – pe noi nu ne-a costat nimic, a fost cadou de la o ruda; insa in mod normal costurile variaza intre 4-6 eur / mp arhitectura, rezistenta, instalații – pentru autorizare. La calcul trebuie luata in considerare  suprafata desfasurata (daca aveti si etaj). Acest proiect n-ar fi costat in jur de 720 de euro (3400 RON) – casa noastra are 120 mp. O alte metoda de a calcula costul este sa aplicati un procent la valoarea casei – 3-6% (6% daca aveti si componenta complexa de proiect executie). Valoarea casei poate varia intre 300 si 600 euro / mp (din noua suprafata desfasurata.)

Taxa aviz favorabil amplasament de la administratorul retelei de electricitate – 113 RON (la noi, este posibil sa varieze in functie de compania emitenta)

Taxa aviz mediu – 100 RON

Taxe autorizatii de constructie – 190 de RON la Inspectoratul de Constructii, 170 RON la Primarie (unde am depus dosarul)

Proiect & executie bransament electricitate – 4500 RON

Excavare sant utilitati – bransament apa, canalizare, electricitate, de la punctul de intrare pe proprietate, pana la locul viitoarei case (170 m, adancime 90 cm) – 1600 RON

Proiect racord apa & canalizare – 100 RON

Executie racord apa – 300 RON

Materiale bransament apa curenta – inclusiv contor – 550 RON

Cablu electric subteran, 170 m – 2500 RON

Tuburi & tevi canalizare si apa + izolarea lor, 170 m – 3000 RON

 

Total autorizatii, proiecte –> 4000 RON

Conectare utilitati – executie & materiale –> 12450 RON

Total autorizatie de constructie si conectare autilitati –>   16450 RON

 

In episodul viitor, puteti citi despre cum am inceput constructia casei din lemn, in regie proprie – Fundatia.

 

Constructia casei – etapa autorizatiilor: Proiect Plan Urbanistic Zonal pentru trecere in intravilan (I)

Constructia casei – etapa autorizatiilor: Proiect Plan urbanistic Zonal PUZ pentru trecerea in intravilan (II)

Constructia casei in regie proprie. Tot ce trebuie sa stii

 

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *